Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, February 7, 2013

aku bukan lagi setahun jagung~

Bila balik kampung..time cuti raya..cuti sem..lagi2 anak dara seusia aku..soalan femes yg selalu ditanya..bila nak kahwin??? nak jawab lebih2...maklumlah dgn org yg lebih tua bertanya..senyum malu2 jela yg mampu..then, aku ni pon satu..dok cakap pasal bina2 masjid@kahwin ni..naik la gatalnye tu!=P
seingat aku..beberapa tahun yg lepas..kalau aku cakap pasal kahwin..diorg dok kata...
 "umur setahun jagung..ade hati.."
tiba2..aku terpikir..tu dulu2.. masa setahun jagung~ time tu masih dlm proses menjadi matang...maksudnya sekarang aku dah melangkah ke satu fasa hidup yg baru!alhamdulillah!tahun depan da angka 2 di depan=="
20 tahun!!cepat je masa berlalu..=(

Tibe2 aku tersentap dgn satu soalan panas!
"agak2 kau hidup 19 thun kat dunia ni..layak ke kau ke syurga Allah?"
"dah cukup ibadah 19 tahun nak bantu kau ke syurga?"
"kalau nyawa kau ditarik saat dan ketika ini, rasa2 boleh ke kau jawab persoalan di kubur nanti?"

haish!risau pulak hati ni..19 tahun..ibadah ciput je kot..dup dap dup dap jantung ni..selama ni dok pikir nak kejar itu kejar ini..jarang2 pikir dan muhasabah diri..='(
cuba kita tanya diri kita..dalam masa kita hidup ni..apa je yang kita dah buat?
mampukah ibadah kita melayakkan kita ke syurga sedangkan kita sendiri tahu bagaimana sifat ahli2 syurga..
tak salah kita kejar apa yang kita nak..tapi kita mesti sntiasa ingat..ada sesuatu yg selalu mengejar kita!berlarilah ke hujung dunia sekalipun..kita takkan mampu lari lagi!percayalah..
kalau diberi pilihan..kita mesti akan pilih syurga..tapi mesti timbul rasa tak yakin yang kita boleh melangkah ke situ..
"aku ni banyak dosa..takkan cium bau syurga pon.."
tapi di akhirat kelak..kita hanya ada 2 pilihan..kalau kita rasa tak layak ke syurga..pilihan terakhir? bukankah neraka?ingat!tiada pagar antara syurga dan neraka..
tapi ALLAH MAHA PEMURAH..syurga tu sgt luas!jom masuk ramai2!=')
sebesar dan sebanyak mana pon dosa kita..ALLAH masih buka pintu taubat utk kita..
Allah is ready to forgive you!insyaAllah!


No comments:

Post a Comment